För skojs skull - Svett är det nya svarta

Fem saker du borde veta om swimrun
Nu börjar även de med mindre (brunt) kroppsfett än jag simma utomhus och swimrun-säsongen drar igång. 
 
Med två starter (Farleden och Ångaloppet) är jag långt i från en veteran men det hindrar inte mig från att komma med tips ändå!
 
1. Orienteringsknut
 
Min partner fick stanna och knyta om skosnörena fyra gånger, för min egen del räckte det med en gång (och då var det vänsterskon som behövdes knytas om eftersom jag inte kan dra åt skosnörena på den foten). Skillnaden kallas orienteringsknut. Den demonstreras på ett ypperligt sätt här av Jonas Buud.
 
 
2. Matcha trosor och tights 
 
Mina svarta löpartights hasade ner över höfterna och visade mina vita trosor för halva skärgården. Lärdomen är att antingen ha tightare tights - eller göra det enkelt för sig och använda svarta trosor. Det här fotot är från starten men det blev ju inte bättre när tightsen blivit blöta, om man säger så.
 
Jag är alltså hon till höger med vita trosor. 
 
3. Skavsårsstrategi
 
Jag har extremt känslig hud och kan få skavsår av strumpor - inomhus, utan skor. Så skall jag hålla igång längre än en timme behövs det förberedelser. Även om du normalt klarar dig undan så är terränglöpning och saltvatten inte den bästa kombin. Jag tejpade hälarna och strategiska platser runt BH-banden, kletade sportslick under resten av BHn och drog dessutom sportslick på insidan av överarmarna. Inte en enda blåsa.
 
4. Solsken + badmössa = bastu
 
Det är frestande att slippa meckandet med mössan inför simsträckorna men är löpsträckan längre än en kilometer eller så är risken stor för värmeslag och huvudvärken kommer som ett brev på posten. 
 
5. If you got it, use it!
 
Kvinna, din sport-bh är en ovärderlig tillgång! Var annars kan du förvara prylar utan att de är i vägen eller riskerar att ramla ur? Själv har jag badmössan i min, samt använder den för att knöla ned näsklämman för att "förankra" simglasögonen (jag knyter fast näsklämman i simglasögonen så att jag inte skall tappa bort den) så att de inte slår mot nyckelbenen under löpningen. 
#1 - Sanna

Det här är ju ett blogginlägg till mig! Hjälp, måste man springa i knoppkondom? ATt krångla på och av badmössan tar mig flera minuter varje gång. Så många saker jag inte hade tänkt på. Vad har jag gett mig in på... Jag som var så nöjd med att jag hade ett par skor men det räcker alltså inte. :)

Svar: Man måste inte springa i den men man måste simma i den. Det är ungefär den enda regel som finns så det vore bra att respektera den.
Kari

#2 - Torkel

Och nu väntar jag bara på att du ska börja knyta orienteringsknutar själv...

Svar: Det har jag! I England.
Kari

#3 - Sanna

Jag lägger genast till i min träningskalender: träna på att tråckla på sig gummihatten under löpning. Två pass i veckan, fyra repetitioner. Om vi nu ska komma sist så ska det iaf inte vara pga en sån sak. (När jag har tränat inför skidlopp har jag alltid haft momenten "snyta sig i farten" och "krångla upp vattenflaskan och dricka utan att stanna" som viktigaste träningspunkter. Därefter backe-med-sväng. Det gäller att prioritera)