För skojs skull - Svett är det nya svarta

Roller
Sist jag plockade ut landsvägscykeln slutade passet i ryggskott och ett träningsuppehåll på flera veckor. Sedan dess har jag inte vågat mig ut på vägarna igen, jag vill inte riskare att något går fel med ryggen igen.
 
Men skam den som ger sig och jag har en plan för att hitta tillbaka till cyklingen igen. Den planen stavas R-O-L-L-E-R. 
 
Tack vare ett mångårigt cykelpendlande är jag hyfsat stark på cyklen men kör i övrigt som en kratta. Kurvtekniken är usel, jag går vilse i växelsystemet och har för dålig balans för att sitta i bocken - än mindre en tempobåge. Allt det här gör att jag spänner mig väldigt mycket vilket - överraskning! - ger problem i ryggen. 
 
Om man inte är beredd att ta risken att ryggen skall braka ihop långt ute på den belgiska landsbygden så är det bästa sättet att få ordning på cykeltekniken att köra roller. En roller består av en ram med tre rullar och man cyklar genom att balansera cykeln på rullarna. Cykeln sitter alltså inte fast i någonting och slutar du trampa så tappar du omedelbart balansen. Det är precis så svårt som det låter. Dörrposter rekommenderas.
 
Tanken är att jag skall köra en halvtimme i veckan ett tag och se om det gör mig mer bekväm på cykeln. Det är inte på något sätt veckans roligaste pass men eftersom det bara tar en halvtimme så känns det inte omöjligt. Tvärtom är det ganska praktiskt att ha en pusselbit som består av 30 minuters uthållighet att passa in i veckans träningspussel.
 
 Don't try this at home.
#1 - Miranda

Wow, det där ser ju sjukt svårt ut. Fattar inte riktigt grejen med cykelslangen men den kanske man får slipper som nybörjare!? ;)

Svar: Som nybörjare håller man så krampaktigt i styret med båda händerna att man tappar känslen i fingrarna efter fyra minuter! Åtminstone om man är som jag.
Kari

#2 - Linda

Wow, det där är kanske precis vad man ska ägna sig åt hemma! Jag har en racer men är en tönt så jag vågar faktiskt inte cykla med den utomhus. Keep me posted!

Svar: Skönt att det inte bara är jag! Fast om man skall vara petig så är det bilarna jag är rädd för. Och nedförsbackarna. Och kurvorna. Och eventuella hala fläckar på vägen.
Kari

#3 - Linda

Har du kommit igång med cykelrullarna nu? Hur funkar det? Är det något du kan rekommendera? Tycker synd om min cykel som bara hänger oanvänd på väggen, men cykelsäsongen (utomhus) börjar ju inte precis i november...

Svar: Jag kör på en gång i veckan! Har tänkt att blogga om det men det har inte blivit av... Det är lite blandade känslor, kan man säga, men jag kan numera slappna av så pass mycket att jag inte får kramp i fingrarna i alla fall. Och det är ju ett framsteg. Men om du vill vill träna kondition snarare än teknik så är det förmodligen en trainer du letar efter.
Kari