För skojs skull - Svett är det nya svarta

Så byggs en skadefri kropp
Jag har ju redan sammanfattat träningsåret för länge sedan (jag gillar att ligga steget före) men så här på årets sista dag kan det ju vara läge att titta på träningsåret från ett annat perspektiv. 
 
Jag har visserligen haft lite småkrämpor under året (ryggen, så klart, och en hel del strul med min svaga vänsterfot) men på det stora hela har jag klarat mig förvånansvärt bra från skador. 
 
Den här bilden från Funbeat förklarar varför: jag har kört inte mindre än 16 olika träningsformer under året. Löpning är så klart den största men står ändå bara för en tredjedel av träningen (36%).
 
Målet har varit att styrketräning (i dess olika former, dvs styrketräning, pilates boll, yoga och sjukgymnastik) skall vara en lika stor tårtbit. Här saknas visserligen en del men 28% är ändå godkänt - nu när jag har börjat springa långa pass, ofta i formen av löparresor på ett par dagar, blir det svårare att matcha styrketräningen. BAMM innebar tex nästan 15 timmars löpning på en helg - och så mycket går det ju inte att styrketräna!
 
2016 kommer att innebära ett mycket större fokus på löpningen (jag simmar redan mycket mindre än tidigare) för att klara formen inför Gröna Bandet. Mest av allt oroar jag mig för att bli skadad så den funktionella styrketräningen kommer att fortsätta att vara en prioritet. Förhoppningsvis hittar jag på nya sätt att förändra och variera den så att jag kan utmana kroppen och behålla lusten. 
 
De närmsta dagarna blir det löpning de luxe dock - mer om det i nästa inlägg!
#1 - bureborn

Snyggt och smart regnbågshjul! Tårtbitar i många färger betyder ju stor variation i träningen, och det tror jag är bra - både för att minimera skaderisker och behålla träningsglädjen.

#2 - Sara i Åre

åh, om jag får önska något inför 2016 så är det att du skriver ännu mer om just detta under det nya året - lite mer om vad för styrka du kör och sådär. sådan inspo är alltid roligt!

#3 - Rund är också en form!

Statistik är märkligt nog rätt spännande. I alla fall när man kan utläsa viktiga saker ur det. :-)

God fortsättning!
Kram M

#4 - Märta

Det där kommer att bli målet med mitt 2016 också. Har en strulande höft och ibland ett strulande knä, så det kommer att bli mycket fokus på prehab i alla möjliga former för att hålla ihop för all rolig löpning. Jag har också ett liknande diagram på jogg.se och jag brukar tänka att ju fler färger desto bättre.