För skojs skull - Svett är det nya svarta

Inkonsekvent
Jag har redan sammanfattat 2016 i det här inlägget men jag tänkte säga något om 2016 som träningsår också. 
Istället för att titta på hur mycket jag tränat, eller hur långt jag sprungit, så tänkte jag skriva något om hur träningen sett ut fördelat per månad under 2016.
Det skrivs ju mycket om hur viktigt det är att vara konsekvent i sin träning men när jag tittar på antalet tränade timmar per månd så slås jag istället över hur inkonsekvent jag är - och att det är minst lika viktigt. 
I januari och februari syns den upptrappning jag gjorde för att träna inför Gröna bandet. Under 2015 låg jag på i snitt på 40 timmars träning i månaden så att gå upp till 46 i januari, och 47 i februari (som ju dessutom är kort månad) blev alldeles för mycket för mig.
Så pass att jag började se varningstecken på överträning och valde att vila mycket i början på mars. Det tog nästan två veckor med väldigt lätt träning innan jag kunde börja ta ut mig igen och kunde börja trappa upp träningen i april för att vara tillbaka på banan helt i maj och juni. De höga staplarna då beror på att jag hade en löparvecka i vardera månad (Lake District i maj och Gotland i juni). 
Juli blev en vilomånad inför Gröna bandet. Med bara ett par veckor kvar till start fanns det inget mer att uppnå och jag valde att vila mycket för att läka ut eventuella skador och vara i form. Med tanke på hur länge vi skulle vara ute så var det viktigare att vara utvilad och fräsch när vi började, än att ha någon sorts formtopp. 
Gröna bandet (augusti och de första tre veckorna i september) var en stor fysisk påfrestning och jag har tagit det förhållandevis hela hösten. Oktober handlade helt och hållet om återhämtning och den träning jag gjorde bestod av styrka och rehab, med enstaka kortare löpturer. 
November och december har också varit förhållandevis lätta månader - jag har trappat upp en del jämfört med oktober men är inte tillbaka på normal nivå ännu. Det beror delvis på Gröna bandet men också på att jag har haft det väldigt stressigt på jobbet inför en stor deadline i slutet på januari. Det är väldigt tydligt för min del att jag behöver mer vila när det är mycket på jobbet och med tanke på hur tufft mitt träningsår har varit har jag valt att lyssna på kroppen. 
Så istället för en jämn nivå på träningen genom året så har träningen varierat beroende på känslan i kroppen, stress på jobbet, återhämtning och uppladdning. Det har varit allt annat än konsekvent och det har varit helt rätt. 
Förra årets sammanfattning hittar du här - den handlade om hur jag jag fördelar min tid mellan olika träningsformer för att undvika att bli skadad. 
 
#1 - Sara i Åre

här kommer en till som inte är konsekvent, tror att det i många fall är nyckeln till att hålla skador borta