För skojs skull - Svett är det nya svarta

Det där med fötterna

Jag har kämpat som ett djur med mina fotövningar hela februari och har bara missat tre dagar av 29. Det är ett fantastiskt resultat i sig även om jag hellre hade sett att starka fotmuskler blivit min nya superpower. Alternativt hade jag kunnat lära mig att tycka att det är roligt att göra fotövningar så att jag kunnat fortsätta av bara farten typ resten av livet.

Jag är helt säker på att jag fortfarande hatar fot-gympa så jag försöker trösta mig med att jag kanske har fått super-fötter utan att jag har märkt det. För hur märker man egentligen att man har fått starka fötter? Finns det någon skamgräns i handduksskrynklande? Eller ett personbästa i myrsteg?

Det värsta av alla hemska fotövningar har varit att hoppa på ett ben. Jag kan inte ens beskriva hur mycket jag hatar det. Allra mest hatar jag att jag är så usel på det. För ett par år sedan hoppade jag på ett ben med en sjukgymnast två gånger i veckan tills till och med han gav upp och förklarade mig obotligt dålig på att hoppa på ett ben. All min sjukgymnastik – och jag har gjort mycket – har gått ut på att jobba med sånt som är svårt men jag har dragit gränsen vid att hoppa på ett ben.

Fram tills nu, när jag har gjort 3 x 30 hopp, var tredje dag (oftast strax innan midnatt) i en hel månad. Och inte fan blev jag bättre den här gången heller.

Efter den här peppiga inledningen tänkte jag dela med mig av tre andra fotövningar, som faktiskt är lite roliga. Alla övningarna syftar till att stärka underbenen och vristen.

Vindrutetorkaren

Ligg på rygg med fötterna mot en vägg – knäna skall vara böjda i 90 graders vinkel. Lyft framfoten från väggen och pendla med den fram och tillbaka (hälen skall vara kvar i väggen), som en vindrutetorkare. Fotdynan skall vara parallell mot väggen hela tiden. 60 s brukar vara lagom.

Klappra med fötterna

Ligg kvar i samma ställning med fötterna mot väggen. I den här övningen skall du flexa framfoten medan hälen är kvar i väggen. Gör övningen så snabbt du kan så att trampdynan ”klapprar” mot väggen. Det skall bränna rejält i skenbensmuskeln när du gör övningen. 60 s är lagom här också.

Klockan

Det här är en balansövningar som stärker vristerna väldigt bra. Stå på vänster ben och dutta med höger fot i en vid cirkel (en klocka) runt kroppen. Börja vid kl 11 och nudda vid varje klockslag fram till kl 7. Vid varje dutt skall du knixa knät lite grann – inte ett fullt knäböj utan rörelsen skall vara så liten att lårmusklerna inte kopplas på. Gör tio gånger på varje ben. 

Övriga delar av min serie om fötterna finns här: 

Våfflor!
Stockholm fortsätter att leverera - hur skall jag kunna åka tillbaka till Bryssel i morgon när det är så här fint hemma?
 
Skogen må vara isig men vem kan stå emot det här vädret? Jag hade dessutom snappat upp via Facebook att Skogsluffarnas OK hade cafe i sin klubbstuga så då fanns det inget som hade kunnat stoppa mig från att dra på mig skorna och sätta kurs mot skogen. 
 
Löpningen kändes bättre än på länge (det kan eventuellt ha hängt samman med att jag var tvungen att gå i alla isiga backar). Jag har släppt en hel del på kraven om att springa ett visst antal kilometer och det var riktigt skönt att bara springa för att solen sken, benen kändes bra och livet var härligt.
 
Det är så löpning skall kännas - nu skall jag bara hitta en balans mellan den känslan och en veckodistans som kan förbereda mig för Gröna bandet. 
Cafeet i Brotorpsstugan.
Strålande
Stockholm har visat sig från sin allra bästa sida idag och det har varit 100% livskvalitet. Torkel skulle springa långpass (det skulle i och för sig jag också, hmmm) så vi var uppe tidigt och strax innan tio stod på jag isen vid Hellasgården.
 
Belöningen blev att få njuta av en nästan tom isbana som långsamt fylldes på med folk allteftersom solen började värma mer och mer. Isen sjöng och knakade i solvärmen och det enda som saknades var solglasögonen. 
 
Två timmar senare avrundade jag med varm choklad med vispgrädde inne på Hellasgårdens Storstuga. 
Efter ett kortare pit stopp hemma med halloumiburgare och ombyte stack jag ut i skogen igen för att springa. Långpass skulle det ju vara men det fick räcka med halva distansen idag. Det kändes bäst så. 
 
Det blev en blandning av grusväg och cykelbana för att undvika att stå på näsan allt för mycket (jag har redan ett rejält blåmärke på rumpan efter skridskoåkningen...)
Underbara dag, underbara Stockholm!