För skojs skull - Svett är det nya svarta

Fotstyrka del 2
Här kommer del två i min efterlängtade serie om fotstyrka! Ta-da!
 
Det går halvbra med min fotträning. Jag siktade på varje dag och just nu kör jag några övningar varannan dag. Godkänt ändå - för allt är ju bättre än tex förra månaden när jag gjorde noll fotövningar.
 
Hursomhelst, ett annat sätt att träna fotstyrka är att jobba med balansövningar. 
 
Hoppa på ett ben
 
Löpning består i praktiken av att man hoppar från ett ben till ett annan och om man inte kan stå bekvämt på ett ben så blir man lätt skadad när man springer. Jag har dålig balans i vänster ben pga av droppfoten och jobbar därför extra mycket på den sidan. Jag hoppar i sidled och snett framåt för att det skall bli extra svårt. Håll gärna händerna i midjan under tiden och lägg märke till hur mycket de transversala och djupa magmusklerna jobbar!
 
Draken
 
Stå på vänster ben och fäll kroppen framåt samtidigt som höger ben pendlar rakt bakåt och armarna sträcks ut rakt fram. Räta upp kroppen med armarna rakt upp och knät lyft. Bra för höften också. Upprepa 12 gånger på varje ben. 
Startposition.
 
Sprattelgubben
 
Stå som en sprattelgubbe på ett ben med armarna sträckta rakt ut och det fria benet snett ut från kroppen. Böj det fria benet mot den motsatta armbågen. Sträck ut ordentligt mellan varje upprepning så att musklerna mellan skulderbladen måste jobba också.