För skojs skull - Svett är det nya svarta

Tillfälliga tränings-kompisar
Jag passar alltid på att stryketräna på ett utegym när jag är i Stockholm och den här vändan hann jag med två pass, fördelade över tre olika gym. Styrketräning på utegymmen är ren njutning under ljusa varma sommarkvällar som nu. 
 
Jag använder sällan "maskinerna" som finns där men gillar att det finns ett eget uterum avsett enbart för träning.
 
Istället använder jag trädäck, bänkar och räcken.
 
När många like-minded tränar på samma plats finns det också en tendens att olika prylar börjar dyka upp som man kan använda för att piffa till sin vanliga träningsrutin. Ofta ligger det stenar av olika storlek på gymmen och i helgen hittade jag en stock som fick bli en del av mitt pass just den här gången. Den vägde kanske 10 kg, var en meter lång och var alldeles lagom knagglig. 
  • Den fick agera vikt när jag gjorde tåhävningar, höftlyft och utfallssteg.
  • Jag höll den över huvudet när jag gjorde step-ups för en extra balans- och styrkeutmaning.
  • Den fungerade som en bosu-boll och gav mig extra instabilitet vid liggande rodd. 
Jag är i grunden väldigt lat och om jag tränade på gym skulle alla pass se likadana ut. Jag skulle använda samma maskiner och göra samma övningar varje gång. Ute däremot, har jag inget annat val än att anpassa träningen efter väder och de material jag hittar.
Min kamerasladd ligger kvar i Stockholm så det får bli en bild från ett gammalt cirkelpass (där cirkeln bestod av ett 5 km långt motionsspår) med improviserade styrkeövningar.
#1 - Märta

Ett tag körde jag ibland lunchjogg i skogen med hunden inkl styrkepauser där jag använde sånt jag hittade, typ stockar och stenar. Det var så jäkla bra. Och roligt. Det ska jag verkligen försöka få till igen. Så mycket roligare än gymstyrka.

Svar: Dessutom kan man byta mellan löpning och styrka när man tröttnar på det man håller på med. Bästa träningsmetoden för oss som saknar självdisciplin.
Kari