För skojs skull - Svett är det nya svarta

5 tips för enkel flerdagarslöpning
Ett par gånger om året brukar jag och Torkel knöla ned ett par pinaler i löparryggsäckarna och dra i väg på ett lite längre löparäventyr - ofta för att upptäcka vandringsleder i Sverige eller England. Det är ofta ganska korta semestrar men det brukar bli årets höjdpunkt. Jag vet att det är många som ännu inte upptäckt vilken frihetskänsla det är att vara ute ett par dagar så jag tänkte tipsa om ett par enkla knep för att komma i iväg.
Gör det lätt för dig
Det behöver inte vara obekvämt bara för att det är ett äventyr - och ju enklare du gör det för dig desto större chans är det att du kommer iväg. Jag älskar att tälta men nätterna på våra långturer tillbringas ofta på hotell eller en B&B. Ibland planeras de till och med runt ett speciellt värdshus eller pensionat som vi är nyfikna på. Det gör att vi inte behöver tänka på mat och varma kläder. 
När vi sprang i Ardennerna och Luxembourg bodde vi tex en natt på den här ombyggda kvarnen - supermysigt!
Packa lätt
Det är ganska självklart att man vill bära så lite som möjligt när man springer men faktum är att det går att komma undan med en ganska liten ryggsäck, framför allt om man bor på hotell. Jag har oftast bara en uppsättning träningskläder med mig och fusk-tvättar kläderna varje kväll. Det samma gäller ombytet för kvällen som brukar bestå av en tunn klänning. 
Här är min packlista inför en tur på fyra dagar genom Österlen för ett par år sedan. Då sprang vi i början av september och jag fick ned all min packning i min 9-liters säck. 
Gör enkla vägval
Visst kan man sy ihop ett tur alldeles själv men vi väljer gärna markerade vandringsleder. Vandringsleder går oftast där det är vackrast och kantas av caféer, busstopp och fina rastplatser. Allra helst väljer vi vandringsleder som följer havet, som här nedan när vi sprang mellan Ashford (dvs där Eurostar stannar) och Whitstable.
Här är vi på väg in mot de vita klipporna i Dover. 
Var lite lat
Du behöver inte springa långa distanser bara för att du springer flera dagar - tvärtom, det är inte fel att ta lite kortare dagsetapper bara för att du skall hinna njuta lite extra. Då har du också utrymme att vara lite spontan. Du kan välja en omväg förbi en extra vacker plats, hinner ta ett dopp eller en extra fika. 
Vi sprang Kungsleden mellan Saltoluokta och Kvikkjokk och hade planerat in en halvdag längs med turen. Med pigga ben kunde vi istället byta ut den mot en avstickare in i Sarek för att se den oförglömliga Rapadalen. 
Spring på hemmaplan
Vi springer lika gärna hemma som på resande fot. Vi har gjort flerdagsturer på Sörmlandsleden både på sommarn och vintern och förra året sprang vi Norra Gotland Runt, med start vid Visby flygplats och avslut vid mina föräldrars sommarstuga i Hellvi. 
Nästa tur är förresten redan inplanerad - vi kommer att springa runt Cornwall i mars. Längtar.
#1 - Märta

Detta var det härligaste inlägget jag har läst på evigheter :-)

Svar: Österlen var en toppensemester!
Kari Gardelin

#2 - Nina

Ljuvligt inspirerande!

#3 - Mia

Drömmigt! Längtigt! Om några år kanske :)

Svar: Med Moa på cykel och Juni i barnvagnen så borde ni ju kunna sticka ut på familjeäventyr ganska snart!
Kari Gardelin

#4 - Mari

Så inspirerande! Letar ni upp etapper innan ni reser, eller blir det spontana turer utifrån där ni är? Sjukt kul! Måste suga på den där karamellen :)

Svar: Vi planerar oftast in etapperna först så att vi kan boka boende.
Kari Gardelin

#5 - Linnea

Varje gång jag läser något sådant här inlägg hos dig tänker jag att "självklart ska jag ut på löparsemester!" Sedan kommer jag på att sambon är soffpotatis... Du får det i alla fall att låta väldigt härligt och enkelt, men vi får se om jag lyckas lura med honom på något äventyr =)