För skojs skull - Svett är det nya svarta

En hållbar skillnad
Jag har ju äntligen lyckats hitta en PT som jag gillar och även om jag inte har kunnat träna med henne så ofta så har de pass vi har gjort tillsammans redan påverkat min styrketräning. Det var exakt det som var mitt mål så jag är helnöjd.
Eftersom träningen med en PT för de flesta är en lyx som man unnar sig ibland så tycker jag att det viktigaste inte är vad man gör tillsammans med PTn utan att det leder till en hållbar förändringen i sättet man tränar på.
Visst har passet jag gjort med henne varit bra men oftast tränar jag ju själv så för att jag faktiskt skall bli starkare så måste passen vara upplagda på ett sätt som gör att jag kan plocka med mig bitar från dem och utveckla min vanliga träning.
För mig har förändringen inte bara handlat om att jag pushar mig själv lite grann utan jag vågar mer nu än tidigare. Pga ryggen är jag alltid rädd för att göra nya övningar och framför allt att lägga på vikter. Till exempel har jag inte vågat jobba med rotationer eller lyft där ryggen är annat än spikrak - vilket så klart är en stor miss eftersom vardagen ofta innehåller just sådana rörelser och jag därför behöver träna på dem.
För mig är utmaningen lika mycket fysisk som psykisk och därför är jag ofta ganska nervös på passen - vågar jag verkligen göra utfallssteg med rotation? Eller benböj med en vikt? Jag är livrädd för båda övningarna - och många fler.
Men även om jag inte har träffat min PT mer än ett par gånger så har jag nu vågat använda vikter i mer komplexa övningar. Det är så klart fortfarande låååångt till tung styrkelyftning men för mig är det ett stort steg att ha vikter över huvudtaget.
PT pass med två övningar som jag inte vågat göra tidigare: 
#1 - Zandra

Gud va bra det låter!