För skojs skull - Svett är det nya svarta

Enklaste vardagsmaten
När ingen orkar laga mat här hemma så brukar vi laga något som vi kallar för "hälsotallrik". Det är egentligen inget särskilt hälsosamt med hälsotallriken - om man inte tror att högar av ost är nyttigt - men det blir alltid väldigt gott och kräver framför allt väldigt lite tankekraft.
Grundprincipen är glorifierat kylskåpsrens och resultatet kan bli så här till exempel:
 
Det finns inga regler för hur man skall göra men det finns ett par knep för att det skall bli riktigt bra.
 
Minns du kostcirkeln? Testa att ha lite samma tänk, bara för att få med olika sorters mat. Linser eller quinoa som tillbehör, fett från avokado eller ost, protein från ägg eller nötter. Det viktigaste är att variera så mycket som möjligt.
  • Blanda varmt och kallt. Stek svamp eller halloumi, men låt paprikan eller zucchinin vara rå.
  • Blanda smaker så att något är lite sött (balsamico-rostade körsbärstomater i det här exemplet), något annat salt (pesto) och så vidare.
  • Försök få med olika konsistenser - krämig avokado, knapriga rädisor, seg halloumi eller smulig quinoa.
  • Ju fler färger desto bättre - både ur näringssynpunkt och för att det skall bli vackert.