För skojs skull - Svett är det nya svarta

Bra på nätet just nu
När en själv inte har tid att blogga ens bristfälligt så är det ju himla bra med internätet att andra bloggar desto bättre. Så istället för att blogga själv så tipsar jag om tre väldigt läsvärda inlägg som dykt upp i mitt flöde den här veckan. 
 
Ett inlägg om träningsfilosofi
 
Lena Norrman har skrivit ett roligt och viktigt inlägg om det här med mål i träningen som matchar min träningsfilosofi perfekt. Hon tycker att det känns lika relevant att sätta mål på hur många tårtor en hemmabagare skall baka som att sätta mål i träningen för oss som har hobbyträning - och det är ju de flesta. Mitt träningsmål är att vara tillräckligt stark för att orka med både äventyr och vardag.
 
Ett inlägg om träningsvetenskap
 
Minst lika viktigt är Gunilla Kidmarks inlägg på Trailrunning om hur man kan tänka kring träning och mens. Jag hade mycket problem med mensvärk när jag var yngre men det har tack och lov försvunnit mestadels (delvis tack vare Nuvaring men det är ju en helt annan diskussion). Däremot känner jag mig ofta tröttare runt menstruationen och lägger gärna in viloveckor just då. Gunilla har sammanställt en del av den forskning som finns på området och menar bland annat styrketräning ger mer effekt än konditionsträning just under menstruationen.
 
Ett inlägg om träningsupplevelser
 
Ett desto längre inlägg om att springa i fjällen finns på Livsnjutarbloggen, som skrivs av Niklas Holmström (som också har skrivit en bok att springa på Sörmlandsleden). Här finns massor av tips kring packning och planering inför hans tio-dagars tur i Sarek och Padjelanta i somras, eller så kan man bara bläddra förbi allt och titta på bilderna!
Så här fint är det i Padjelanta.