För skojs skull - Svett är det nya svarta

Träningsplaner
Ett av de bästa sätten att komma igång med träning är ju som bekant att anmäla sig till ett lopp. Ju värre lopp, desto större blir motivationen att komma igång. Så jag anmälde mig till GL3D igen. Tre dagar med bergslöpning i Lake District i maj. 
 
Det är drygt tre månader kvar till start nu vilket är både jättelänge och jättekort. Länge för att jag längtar och kort för att jag inser hur mycket som måste hända med löpformen om jag skall kunna ha roligt i England. 
 
Planen är att snitta 30 km / vecka i januari, 40 km / vecka i februari och sedan i mars komma upp i normal marsch-distans på 50 km / vecka. De långa passen får vänta till i mars när underlaget är bättre. Jag har inte ork nog att ta mig an ett långpass på snö och is den här vintern. 
 
En stor del av löpningen kommer att bestå av transportlöpning. Det är det som är enklast att få till just nu och det är tidseffektivt som fan. 
 
Synd bara att transportlöpningen är riktig fullöpning med asfalt, trafikljus och - just nu i alla fall - miserabelt underlag. 
 
Förra veckan svor jag över en 9.5 km lång isbana som sträckte sig hela vägen till jobbet, och idag orkar jag knappt lyfta rumpan från soffan efter att ha snöpulsat tur och retur. Morgonlöpningen fungerade relativt bra, då var det fluffigt och krispigt och ganska mysigt. 
 
Men hemvägen. Fy fan. Det tog 20 minuter längre än vanligt. Snön var uppblandad med grus och salt och det var som att springa i djup sand. Pannbensbygge. 
På morgonen var det ju fint.
#1 - Sanna

...men att springa i sand blir man ju jättestark av, så de passen gills nog som dubbeldistans, eller som ett jogg+gympass!
Heja dig!

Svar: Det krävs pannben nog för tre normala pass i alla fall. Hoppas träningseffekten är proportionerlig...
Kari Gardelin