För skojs skull - Svett är det nya svarta

Det där med fötterna

Jag har kämpat som ett djur med mina fotövningar hela februari och har bara missat tre dagar av 29. Det är ett fantastiskt resultat i sig även om jag hellre hade sett att starka fotmuskler blivit min nya superpower. Alternativt hade jag kunnat lära mig att tycka att det är roligt att göra fotövningar så att jag kunnat fortsätta av bara farten typ resten av livet.

Jag är helt säker på att jag fortfarande hatar fot-gympa så jag försöker trösta mig med att jag kanske har fått super-fötter utan att jag har märkt det. För hur märker man egentligen att man har fått starka fötter? Finns det någon skamgräns i handduksskrynklande? Eller ett personbästa i myrsteg?

Det värsta av alla hemska fotövningar har varit att hoppa på ett ben. Jag kan inte ens beskriva hur mycket jag hatar det. Allra mest hatar jag att jag är så usel på det. För ett par år sedan hoppade jag på ett ben med en sjukgymnast två gånger i veckan tills till och med han gav upp och förklarade mig obotligt dålig på att hoppa på ett ben. All min sjukgymnastik – och jag har gjort mycket – har gått ut på att jobba med sånt som är svårt men jag har dragit gränsen vid att hoppa på ett ben.

Fram tills nu, när jag har gjort 3 x 30 hopp, var tredje dag (oftast strax innan midnatt) i en hel månad. Och inte fan blev jag bättre den här gången heller.

Efter den här peppiga inledningen tänkte jag dela med mig av tre andra fotövningar, som faktiskt är lite roliga. Alla övningarna syftar till att stärka underbenen och vristen.

Vindrutetorkaren

Ligg på rygg med fötterna mot en vägg – knäna skall vara böjda i 90 graders vinkel. Lyft framfoten från väggen och pendla med den fram och tillbaka (hälen skall vara kvar i väggen), som en vindrutetorkare. Fotdynan skall vara parallell mot väggen hela tiden. 60 s brukar vara lagom.

Klappra med fötterna

Ligg kvar i samma ställning med fötterna mot väggen. I den här övningen skall du flexa framfoten medan hälen är kvar i väggen. Gör övningen så snabbt du kan så att trampdynan ”klapprar” mot väggen. Det skall bränna rejält i skenbensmuskeln när du gör övningen. 60 s är lagom här också.

Klockan

Det här är en balansövningar som stärker vristerna väldigt bra. Stå på vänster ben och dutta med höger fot i en vid cirkel (en klocka) runt kroppen. Börja vid kl 11 och nudda vid varje klockslag fram till kl 7. Vid varje dutt skall du knixa knät lite grann – inte ett fullt knäböj utan rörelsen skall vara så liten att lårmusklerna inte kopplas på. Gör tio gånger på varje ben. 

Övriga delar av min serie om fötterna finns här: