För skojs skull - Svett är det nya svarta

Vardagsutmaningar
Jag har varit sjuk och har inte tränat på snart en vecka och längtar efter träningen så där som man bara gör när man inte får träna. Tanken är att jag skall börja jobba igen i morgon och för att testa formen lite grann så bestämde jag mig för att ta ut återvinningen. Lite vardagsutmaningar, så här på en måndag kväll. 
 
Jag klarade av det glaset galant, till och med den färgade flaskan gick i rätt container och aceade på platsförpackningarna. Metallen var lite kämpigare - hur är det nu man skall göra med värmeljus? Och måste man verkligen ta av etiketterna på konservburkarna?
 
Sen var det dags för papperförpackningarna och jag gick ut hårt med att ställa mig på en kartong för att platta till den. Jag är ju en Tränande Människa, en kartong är ingen match för mig. 
 
Eventuellt har jag kroppsdelar som är starkare än en pappersförpackning men det visade sig att mina ledband inter hör dit. Istället för att kartongkanten vek ned så var det alltså min fotled som vek sig och nu ligger jag på soffan med foten i högläge igen. Trots att jag gjorde sjukgymnastik i tre månader efter att jag stukade den i Cornwall i våras. 
 
Livet kan vara så sjukt orättvist ibland. 
 
 
Helrostad blomkål med yoghurtdip
En av utmaningarna med vegetarisk mat är det lätt blir flera sidorätter och inget som är tillräckligt imponerande för att stå i fokus på måltiden. Helrostad blomkål är ett svar på det problemet - snyggt, gott och dessutom lättlagat. 
 
Blomkål
Rensa bort blad och stjälk från blomkålen. Den skall kunna stå stadigt. Koka i saltat vatten till den har mjuknat. Rosta sedan på 250 grader i 20 minuter - den skall vara gyllenbrun, på gränsen till bränd när du tar ut den. Under rostningen skall du pensla blomkålen med en blandning av smör och olivolja (50 g smör och 2 msk olivolja - rör i hop till en smet) ett par gånger. 
 
Yoghurtdip
2 dl turkisk yoghurt
1 kruka mynta
1 paket fetaost
skal från en lime
saft från en halv lime
salt och peppar
 
Mixa allt tillsammans och låt stå i kylen ett tag innan servering. 
 
Jag serverade blomkålen tillsammans med rostade körsbärstomater, quinoa med spenat och sockerärter, samt halloumiknyten. 
 
Fredagsfys eller fredagsmys? Nej, fredagsfjäll!
Jag har blivit förkyld och gör det näst roligaste efter att träna, nämligen att planera in träningsresor för nästa år. 
 
Mycket fjäll skall det bli, så mycket är klart. Fjällplanerna i år försvann ett moln av byggdamm så nästa år tar jag i lite extra - just nu leker vi med tanken på att springa i fjäll i inte mindre än fyra olika länder... 
Det blir svenska fjällen så klart, så ofta och mycket det bara går. Allra helst både på sommaren och vintern. Vi funderar på en lite längre tur i sommar på kanske två veckor. Vi såg många fina fjällområden under Gröna bandet som vi vill komma tillbaka till (Vindelfjällen, Helags, Skäckerfjällen, Klimpfjället...) men vi har inte bestämt var ännu. 
Sen blir det några kortare nedslag de engelska bergen som jag ju har lärt mig att älska de senaste åren. Great Lakeland 3 Day firar 20-års jubileum och bjuder på stenugnsbakad pizza i nattlägret och det kan vi ju inte missa. Kanske blir det också ett besök i Peak District, som ligger strax intill. 
Jag har ingen övre gräns när det gäller fjäll och kastar ut förslag till alla jag träffar - Grönland kust-till-kust någon? Eller kanske Island istället?
 
Annars finns det ju små öar med fjäll också, som Färöarna till exempel... Jag är inte riktigt färdig med bergen på Mallorca heller, och känner mig fortfarande snuvad på en resa dit efter att vår flight dit blev inställd två minuter innan avgång påsken förra året.  
Fjällen MÅSTE inte finnas på en ö, jag längtar tillbaka till Chamonix där vi var för flera år sedan, har hört mycket bra om Pyrreneerna och är väldigt nyfiken på bergen i östra Europa också.
 
Det finns för mycket fjäll och för lite semester helt enkelt.